Kulatý svět
Dobové vypínače Berker

V designu a architektuře se kruh řadí mezi nejklasičtější tvary. Ale proč vlastně? Publicista Markus Wolff zkoumal tento fenomén ze všech stran. Své poznatky trefně shrnul v komentáři „Óda na kruh”.

O dokonalém tvaru již byly popsány stohy papíru. A přitom stále platí zlaté pravidlo: kruh musí být obklopen něčím hranatým. Jen tak vynikne krása kontrastu. Nevíme bohužel, kdo tuto pravdu jako první zformuloval, ale i dnešní věda - psychologie nebo biologie - mu dává za pravdu. Odborníci vědí, že se člověk nejraději obklopuje měkkými tvary a liniemi. A to překvapivě nejen z praktických důvodů, ačkoliv i ty jsou nasnadě. A tak i ranní cesta do koupelny bude méně bolestivá, když si ukopnete palec o zaoblený a nikoliv ostrý roh vany.

Důvod popularity kulatých tvarů ale nehledejme jen v praktičnosti. Psychologové vědí, že kulaté věci navozují pocit pohody a bezpečí - i když výrobci varují, abychom se příliš emočně neupínali k oválným odšťavňovačům ovoce nebo struhadlům na sýry. V kruhu spatřují psychologové i symbol jednoty a základní důvěry. A i když to může být pravda, nevrážejte prosím ihned klín mezi hranaté věci a jejich majitele. Bylo by nespravedlivé, podezírat např. židli z něčeho nekalého.

Na rozdíl od psychologů designéři kruh milují proto, že se v něm zrcadlí sama příroda – matka všech tvarů a sestra všech forem. Ostatně sama moudrá příroda spoléhá na kruhy odnepaměti – tak stvořila Slunce, Měsíc, květy, i otvory v sýru… Dokonce i hranatou pivní přepravku – spadnouce při zahradní slavnosti nechtěně do jezírka – uvede moudrá příroda do souladu s universem uklidňujícími, soustřednými kruhy…Kruh je harmonický, křivky dokáží proměnit strohá auta nebo budovy téměř do podoby sochy. Je docela možné, že i egyptské pyramidy by měly zářivější budoucnost, kdyby jejich hroty byly nahrazeny tvarově příznivějšími kopulemi. Jisté to ovšem není.

Naproti tomu bylo prokázáno, že celý lidský život, koneckonců celý akt tvoření, je poháněn a založen na přitažlivosti křivek. A tak i po tisíci letech stojí muži znovu a zase naprosto bezbranně tváří v tvář ženským tvarům. A k představě hranatých tvarů ženského těla se většina mužů staví více než skepticky. Vědecké studie prokázaly, že i ženy mají podobné preference: bez ohledu na to, zda se jedná o muže nebo o nábytek, hlavní věc je, aby to bylo hladké a kulaté. Ať mluvíme o „Big Bossovi“ Reineru Calmundovi nebo o křesle tvaru vajíčka, ty kulaťoučké věci má rád prostě každý. Kruh je zkrátka taková pizza mezi tvary.

A tak se kruh prosadil. Pronikl do domů, aut, tvarů počítačů i lidí. Takže kdo si stěžuje, že dnes není k sehnání nic hranatého nebo rohového, teď už alespoň ví proč.

1919

Ve světě designu: Mies van der Rohe - židle MR 10 byla speciálně navržena a vyrobena pro Weissenhof Estate ve Stuttgartu.

Ve světě vypínačů: S tímhle to celé začalo: na samém počátku stál tento otočný vypínač z dílny bratrů Berkerových. Už tehdy vynikal jednoduchým designem a funkčností.

1928

Ve světě designu: Toto není jen schodiště, ale manifest své doby: točité schodiště ve ville le Corbusier Savoye (1928 – 1931).

Ve světě vypínačů: Forma následuje funkci - v době, kdy výtvarná škola Bauhaus akcentovala tuto filozofii, inspirovali se bratři Berkerové při vývoji produktů u známého architekta Louis Henriho Sullivana. Funkční design, neokázalost a solidní technika - to byla poznávací znamení vypínačů Berker v tomto období.


1930

Ve světě designu: Třicátá léta znovuobjevila křehkou krásu skla. (H. TH Baumann - práce se sklem, ve vlastnictví Nových sbírek, Mnichov).

Ve světě vypínačů: Vypínače Berker splňovaly už v této době vše, co by měl nadčasový produkt mít. A nesmrtelnými se opravdu staly...


1939

Ve světě designu: Zaoblené tvary si našly cestu i do minimalistického vozu Citroën C2, známého pod přezdívkou „kachna“.

Ve světě vypínačů: Otočný vypínač z černého bakelitu byl ikonou své doby.

1948

Ve světě designu: Stejně nadčasové jako v době svého vzniku: hodiny od švýcarského architekta a designéra Maxe Billa.

Ve světě vypínačů: Voděodolné vypínače se tradičně vyráběly z odlitků pryskyřice nebo porcelánu. Otočné vypínače Berker odlévané z plastu představovaly tehdy skutečně revoluční přístup. Plastové vypínače se osvědčily natolik, že jejich konstrukční prvky byly ponechány bez jakýchkoliv změn po celá desetiletí.

1957

Ve světě designu: Bezpečné a kulaté všude kolem vás: „Ball Chair“ v roce 1962 navrhl designér Eerio Aarnio pro svůj byt.

Ve světě vypínačů: K tomuto typu vypínače byly nabízeny barevné kryty, přezdívané po známém bělorusko-francouzském malíři „Chagall“.


1965

Ve světě designu: V sedmdesátých letech patřily kulaté brýle k uniformě intelektuálů.

Ve světě vypínačů: Možná to bylo jen otázkou času, možná politickým klimatem, to nám dnes jen těžko někdo vysvětlí. Co bylo ale jisté, že v polovině šedesátých let éru kulatých vypínačů vystřídaly hranaté. S kulatým vypínačem se Berker dočasně rozloučil.


1980

Ve světě designu: Sbohem purisme, vítáme memphis. Postmoderní design, jako např. konvice 9093 od Michaela Gravese, přispěl k hravé a barevné atmosféře let osmdesátých.

Ve světě vypínačů: Kruh uvnitř čtverce? Berker přichází s další zvláštností, ideálně zapadající do tehdejšího industriálního prostředí osmdesátých let.


1985

Ve světě designu: „Palais Bulles“ jeskyně pro moderního a šik muže od architekta Antti Lovaga.

Ve světě vypínačů: Tradiční kulatý vypínač, ale tentokrát se skleněným povrchem. Vypínač Berker Serie Glass byl stylovým můstkem mezi dvěma érami.


1996

Ve světě designu: Vypadá jednoduše, ale ve skutečnosti potřebovalo tři roky vývoje, aby bylo dokonalé. Světlo Random ze skleněných vláken a pryskyřice od Bertjana Potse.

Ve světě vypínačů: S jednoduše vyměnitelným dekorativním kroužkem otevírá Berker další možnosti kombinací a designů.

1999

Ve světě designu: V roce 1999 zažil světovou premiéru Apple iPod s rolovacím kolečkem.

Ve světě vypínačů: Berker Serie 1930 představuje návrat ke kořenům. Hodí se zejména pro interiéry navržené ve stylu klasické moderny. Pod retro zevnějškem ovšem naleznete nejmodernější přístrojovou techniku.

2012

Ve světě designu: Důkazem toho, že kulaté tvary nevyjdou nikdy z módy, je i nový Volkswagen Beetle z roku 2012.

Ve světě vypínačů: Historie kulatých vypínačů pokračuje. S příchodem spínačů Generace R. se obrazně řečeno kruh uzavřel.